Опис Закарпатського житла

Хатина з села Стеблівка Хустського району знайомить з одним з типів народного житла Закарпаття, який у минулому існував тільки на півдні Хустського і Тячівського районів. Особливістю такого житла є те, що воно складається з двох камер: житлової кімнати і комори (хатина + кліть), які ізольовані між собою, а в кожну веде окремий вхід з галереї. Хатина, що знаходиться в музеї, протягом свого існування зазнала певні зміни, зокрема у функціональному використовуванні приміщень, що в деякій мірі змінило і її архітектурний вигляд. На час споруди (кінець XIX в.) житло складалося з кімнати і комори. Пізніше в коморі прорубали два вікна, встановили ліжко-нари, перетворивши таким чином її на житлову кімнату. У такому вигляді хатина дійшла до наших днів.

Стіни хатини з дубових плах, обмазали глиною і пофарбовані зсередини в більш світлий, а зовні — в більш інтенсивний голубий колір. Така традиція фарбувати житла в синій колір в цьому районі дуже давня. У хатини високий чотирьохскатний дах — в три рази вище за видиму частину стіни. Поява такого даху викликана кліматичними умовами (з неї швидше сповзає сніг і стікає вода), хоча не слід ігнорувати і традицію: в цьому районі в дерев'яній архітектурі була поширена народна готика, яка виявилася в будівництві не тільки високохудожніх храмових будов, але і жител, господарських споруд, споруд малих форм.

Дах хатини покритий дранкою, яку укладали щільно одна до іншої. Кожний верхній ряд перекриває стики нижнього, що надійно захищало житло від проникнення атмосферних опадів.

З двох сторін (фасадної і торцевої) хатину обрамляє закрита знизу галерея. Простір між опорними стовпчиками обшитий дошками до рівня підвіконь. З таких же дощок зроблені вхідні дверці на галерею. Вони розташовані напроти вхідних дверей в приміщення. Ідентичні дверці є з бічної сторони галереї.

Зі всіх конструктивних елементів житла в галереях найбільш гармонійно поєднуються художньо-естетичне і функціональне призначення. Галереї використовували для тимчасового зберігання і сушки овочів, лікарських трав, тут виконували різні господарські роботи (ремонтували збрую, виготовляли посуд), влітку відпочивали, приймали гостей.

Житлова кімната має своєрідне внутрішнє планування, яке не зустрічається в інших районах Закарпаття. Пекти знаходиться в протилежному від дверей кутку і звернена до неї щелепами. Таке розташування печі зустрічалося виключно в двокамерному житлі (хатина + кліть) з окремими входами в кожне приміщення з галереї. За піччю, під глухою стіною, знаходиться ліжко, над нею — грядка-жердина з вишитими і тканинними рушниками, барвистим народним одягом, під бічною стіною — скриня-ладу, під передньою — лава із спинкою, між скринею і лавою — різьблений стіл-скриня. Привертають увагу гончарні вироби хустських майстрів — тарілки, миски, пивні кухлі, кувшини-довжанки, прикрашені кольорами, листочками, крапками, рисками білого і білого з коричневим кольорів. Своєрідною красою відзначені жіночі довгі сорочки, три четверті рукавів яких вишито «хрестиком» червоними, синіми, жовтими, зеленими нитками. Характерна деталь: рукави, як і інші місця сорочки, часто вишивалися нитками одного кольору (частіше синіми, зеленими і червоними), проте це не обідняло твір народної вишивальниці, а, навпаки, підкреслювало її тонке відчуття доцільності, гармонії і краси.

В іншій кімнаті (переробленої з комори) можна побачити різноманітні формою і призначенню корзини, виплетені з лози — відвіку найпоширенішого на Хустщині природного міцного і зручного в роботі матеріалу. Майстерність лозо-плетіння передавалася з покоління в покоління протягом століть. Кожний майстер створював вироби для власних побутових потреб сім'ї. При всьому зовнішньому вигляді плетені вироби кожного майстра зберігають індивідуальність.

Побутова доцільність обумовлювала появлениям тих або інших форм, які постійно шліфувалися, удосконалювалися, досягаючи високої майстерності. Художня виразність плетених з лози виробів посилюється кольором. Експоновані в кімнаті корзини показують уміння майстра не приховувати, а талановито підкреслювати основні якості лози: її гнучкість, легкість, красу природних охрових відтінків. Декоративний ефект в цих виробах часто посилюється умілим поєднанням неочищеної лози і лози із знятою корою, що вражає своєрідністю колірних відтінків і природною тіньовою грою.


Логін: *

Пароль: *